Linköpings Föreningsarkiv

Föreningens verksamhet idag är historia i morgon!

Linköpings Föreningsarkiv som startade 1968 är Östergötlands största föreningsarkiv. Vi förvarar ca 1 800 enskilda arkiv från såväl Linköping men också övriga länet. Vi finns under samma tak som Linköpings Stadsbibliotek, Linköpings Stadsarkiv, Stiftsbiblioteket samt Bild Linköping. I vår gemensamma forskningssal ges allmänheten tillgång till kulturarvet och alla våra arkiv har förteckningar tillgängliga på internet.

Vi samverkar med institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur vid Linköpings universitet. Vi har aktivt medlemskap i Östergötlands Arkivförbund och deltar i deras kompetensutveckling samt konsulentstöd. Vi är också medlemmar i Svenska Arkivförbundet och arbetsgivarföreningen Fremia.

Våra arkiv har använts till flera akademiska uppsatser som på olika vis berör de historiska kamperna, det gäller bl.a. funktionshinderperspektivet och frågor om mångfald och jämställdhet.

Vår arkivverksamhet drivs med hjälp av vår arkivföreståndare Mats Andersson.

Ovan: Nu grönskar det för fullt utanför Linköpings Stadsbibliotek. Foto: Mats Andersson.

Ovan: En stor leverans. Foto: Mats Andersson.

Denna sida startades upp 2010-01-19. Senast uppdaterad: 2022-06-14/PaSv.

Jag rekommenderar Din Studio

Information om semester mm.

2022-06-07

Torsdagen den 16 juni är arkivet stäng p.g.a. personalträff.

Därefter och runt två veckor framåt har arkivet sitt kontor (troligtvis) i den gula byggnaden inne i biblioteket, golvvård ska göras. Under den tiden kan arkivet nås som vanligt men helst via e-post och besök gärna efter överenskommelse då arbete i magasinet prioriteras de veckorna.

Som om inte det vore nog så tänker arkivet ha semesterstängt veckorna 27-29 samt måndagen den 25 juli. Inte nog med det, vecka 32 ska det semestras igen med en extradag den 15 augusti, sen är det nog, och allt ska vara som vanligt igen.